Thursday, September 30, 2010

in loving memories of my lovely grandmother -TOK




masih terbayang- bayang tatkala mengutip bunga kenanga di halaman rumah. kata tok, 'ni bubuh dalam rambut, nanti bau sedak'
masih terbau- bau wanginnya haruman rambut beliau setiap kali tok melepaskan ikatan sanggulnya.
( i cannot stop myself from remembering the sweet smell of her hair every time she recoil her sanggul)



waktu kecil bersama tok, saya tidak pernah makan jagung dengan menggigit terus jagung yg telah direbus dari batangnya. tok akan meleraikan satu demi satu kepingan jagung, menyusunnya di dalam pinggan kecil. 'makang hok ni je' kata tok. dan dari kecil saya selalu berharap saya dapat makan jagung dengan menggigit dari batangnya... sekarang saya rindu untuk makan jagung yg telah di asingkan...


my bed time story waktu kecil adalah sume cerita pak pandir. sume tok ceritakan. saya tidur dengan tok dan tokki. tok akan bercerita sampai tokki marah. 'bo, bo, tidor'. kemudian baru kami tidur. sume versi cerita pak pandir, saya dah tahu kisahnya. tapi bila saya mula pandai membaca, kisah2 pak pandir yang tok ceritakan tak sama dengan apa yang saya baca, ada beberapa perubahan yang saya tak boleh terima.huhu. 'ummi, bakpe cerita ni lain..dok macam hok tok cerite pun'. saya lupa bagaimana respon ummi.


bila makin dewasa, setiap kali pulang tok akan ambik masa yang lama untuk mengenali saya. ni kak long aja, anok mo sidah...kak long aja ni tok'. berulang- ulang kali perlu memperkenalkan diri..sangat gembira bila beliau mula ingat. 'owh, kak long aja'.tok sedaya upaya berjalan ke bilik depan rumah beliau yang panjang itu untuk melihat saya. 'mung besor doh, sedaknya jadi orang mude'. kisah- kisah zaman muda beliau adalah momento- moneto indah yang sering diceritakan dan di ulang- ulang.

hujung- hujung usia, beliau sangat sensitif, mudah merajuk. bukan senang untuk dipujuk.

26 September 2010. pulang ke Rahmatulah, nenda ku yang dikasihi.
masih terasa dan terimbau setiap saat indah bersama beliau...

teringat pernah membaca sesuatu yg berbunyi begini dalam sekian banyak karya Harun Yahya:

menjadi wanita itu indah
dari lahir disayangi, dibelai, dididik dengan penuh kasih dan manja oleh ibu dan ayahnya,
menganjak dewasa dinikahi dan dimuliakan sebagai seorang isteri
bertambah usia, barangkali jelitanya berkurang, tapi rahmat yang dibawanya bertambah. dengan kehadiran anak- anak, zuriat penyeri hidup.
bertambah lagi usia, makin jelas sinar tua dan usang namun tatkala itu beliau adalah ratu. dikellingi cucu cicit yang sentiasa dahagakan perhatian dan kasih sayang dari neneknya.
berbahagialah dirimu


moga ditempatkan bersama mereka yang dirahmati ALLAH.

ku titipkan doa penghubung kasih. tak terputus hubungan ini dalam doa dan kasih kami,
anak- menantu, cucu cicit yang senantiasa menyayangimu.

2 comments:

Aesyahumaira said...

salam.. kak hajar.. bila terbaca post akak ni,tetibe teringat saya ke allahyarhamah tok saya..
rindu kan pada senyuman tua itu?
huhuhu..
smoga ALLAH merahmati mereka di sana...
AL-FATIHAH~

hajarzainal said...

terima kasih aesyahumaira.
sangat merindukannya.

insya ALLAH
al fatihah