Tuesday, December 21, 2010

buku lagi?..

1) MALAYSIAN MAVERICK.

Sangat teruja kerana terjumpa MALAYSIAN MARVERICK Mahathir Mohamed in trubulent time. Sangat teruja sebab ada baca kritikan pasal buku ni dalam malaysia kini.

Seronok tengok ada banyak gambar mahathir- hasmah. Their love is first love that remains for a lifetime.wow. Another wonderful phrase; those who know hasmah’s gentleness will never believe how ruthless mahathir is. Haha. Not a quotation from the book. Edit by me.

I looked at the book price, wow I won’t spend money to buy this book (kalu buku pharmacy kena beli jugak walaupun lebih mahal) and start reading it. Good and great and disappointment; because I am still; at this age unable to understand most of the things that the writer wrote ( I really regret this) and I have to return the book before I complete reading it because the owner is rushing. Oh, nak pinjam lagi..

Bacalah, tentu seronok. 22 tahun pemerintahan sebagai perdana menteri, ada banyak kebaikan dan kehebatan yang dikagumi dan dicontohi. Ada juga kelemahan dan kekurangan yang perlu dijadikan pengajaran dan sempadan.

Saya diajar; sesiapa pun yang saya temui, ambil yang baik darinya, aplikasikan pada diri. Belajar yang kurang pan padanya dan berusaha menjauh.

Next arabic proverb I got :

If you see me with one eye, I have no eye to see you.

If you see me with both eyes, I have all my eyes on you

Don’t underestimate, ok?

Setiap kali habis baca setiap seorang tokoh, asyik terfikir, Ya ALLAH, saya akan jadi apa nanti? Bagaimana saya akan hidup? Bagaimana keadaanya bila saya mati? Mereka hebat dan mengagumkan dan memiliki kedua- dua kemuliaan:

HIDUP MULIA DAN MATI SYAHID.

Oh, seronoknya..mereka sedang berbahagia di syurga tapi kita entah bagaimana..

3) FAISAL TEHRANI MAAF DARI SORGA.

Saya mula mengenali Faisal Tehrani dalam text wajib bahasa melayu sekolah menengah dulu. Cerpen Kerana Manisnya Epal (tingkatan 4 kot).

Saya suka penulisaan bermanfaat. Lepas baca anda akan rasa semangat dan berbaloi- baloi!

Jihad. Ilmu. Pengorbanan dalam (KOMBAT 1511H)

Cinta dari sisi berbeza dari seorang isteri mulia dan kepahlawanan wanita melayu Tun Nyemah Mulya (jarang menemui tulisan tentang wanita di zaman kesultanan melayu yang menyentuh selain kecantikan dan kejelitaan semata- mata) dalam (1515)

Kritikan pedas dunia hedonisme dalam (ADVENCER SI PENIUP NEY)

Membokar rahsia makanan tradisional dan pandangan sinis politik semasa (KETUPAT CINTA)

Pakaian dan kisah sebaliknya (MANIKAM KALBU)

Politic. Projection sebagai politikus sejati. Sejarah. (SAASATUL IBAD)

Betik.cinta.kebebasan memilih kasih.kerendahan hati (TUNGGU TEDUH DULU)

MAAF DARI SORGA- saya percaya adalah karya- karya awal FAISAL TEHRANI kerana penceritaan nya mudah, maknanya mudah difahami dan isi nya tidak berat. Bukan senang membaca tulisan beliau, begitu ‘menyesakkan nafas’ untuk dihabiskan. hehe.Tetapi bermakna kerana bermanfaat.

Anda ada TUHAN MANUSIA? Nak pinjam..apa maksud pluralisme?

4) Palestin; Daripada Perampas Jalanan Kepada Peta Jalanan.

Buku ni meringkaskan sejarah palestin dari dulu sampai hari ni. Walaupun diringkaskan pembawaan nya tetap berat tapi mengagumkan. Ada banyak sejarah palestin yang seharusnya dekat di hati kita namun jujur nya tidak dititikberatkan malah tidak dijiwai.

Palestin jauh dari geografinya dari Malaysia. Isu nya walaupun getir namun tidak selalu diberi perhatian.. bacalah, memahami dan didiklah diri untuk menjiwai, meratapi dan menghayati semangatnya!!


5) If tomorrow comes

Tidak pasti ini buku sidney sheldon yang ke berapa yang pernah habis dibaca dan ada beberapa buku yang dibaca separuh jalan. Tak faham dan kurang kesabaran untuk menghabiskan.ngehh~

Abah tanya baca buku apa? Sidney sheldon, buku ni international best seller, pengarang seorang lelaki yahudi. Fuh, kata abah, yahudi memang hebat.saya ketawa. “HEBAT”

Penceritaan yang hebat. rasa masuk dalam buku tu dan menghadapi masalah yang sama. Baca sampai tak tidur malam. Ok, great.

6)The Road home

suggested by my brother. Katanya ‘buku ni best’. Ok, I am bored to death and start to read it but later start criticizing. ‘x bes la buku tu, perkembangan slow, masalah hero x jelas and bla bla’. He reply ‘Oh yea, I like it, ayat dia best’. hmm. I don’t and cannot bear to read it further. I stop halfway.

But get the arabic proveb.

A man may travel far but his heart is slow to catch up.

Aminah explain to me. Manusia boleh jalan jauh tapi hati mungkin susah nak sesuaikan diri.

Macam pepatah melayu hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri…(sambung sendiri.. :p)

Sedang membaca Pengembaraaan IBN BATUTAH. seronok tgk tv kartun IBN BATUTTAH the animated series dengan adik- adik cuti hari tu.

6 comments:

sharif ahmad said...

bia betul baca suma ni ? ke baca tajuk je =0

Khaulah Azwar said...

Subhanallah! Kagum dgn kamu hajar =)
rasa2nya klu akk jumpa kamu, mst nmpk muka hajar berilmu sgt2!

Teruskn semaksima pembacaanmu, usai graduasi mgkn masamu agk terbatas..mungkin..tp utk hajar mgkn tak ;)

Ummu Iffah said...

Wah..suke la Hajar nih..Saya nak kena start balik blaja membaca lah gini..

hajarzainal said...

sharif- baca semua kecuali yg ditulis tidak di baca habis.he~

kak azwar- saya ketawa baca komen akak. muka saya x berubah, ni baca waktu cuti inter sem aritu lagi kak. bila banyak2 baru post.he~
rindu akak~

ummu iffah- lepas ni kena tukar nama ummu iffah dan izzu.
jom la baca same2.
sy blom tgk izzu lg, wah bestnya!
nanti saya g rumah, insya ALLAH=)

Unknown said...

buku Maverick tu sy pun br terjumpa bbrp mingu lepas, sy dpt rs buku itu bagus nmaun x sempat mmembacanya.
n sy pon nk tgok Izzu juga,
mksd Ashraf = Syarif = Izzu
ho3

Mohd Nuruddin Mohamed said...

Khair. It's splendid!